lørdag den 27. september 2014

Salamander mysteriet

Bogen handler om de tre nysgerrige venner Cecilia, Leo, Une og hendes hund Egon. Cecilia og Leo bor på Pensionat Perlen, og Une bor lige i nærheden af pensionatet. Cecilias mor døde året før, så det er hendes far og Leos mor, der bestyrer pensionatet. En dag finder de tre venner en død mand i vandkanten med en salamander tatoveret på armen. Uden nogen ved det, prøver de tre venner på livet løs at finde en grund til mandens død. Der flytter hele tiden mystiske folk ind på pensionatet, og sporene om hvordan manden døde, bliver ved med at dukke op.

Sprog:

1. Manden foran hende lå på maven med hovedet begravet i sandet. Drivtang og søgræs havde viklet sig om ham. Fødderne lå stadig i vandet, som om han var kravlet i land og faldet om på stranden.

2. Fregnerne lavede et indviklet landkort i hendes ansigt, som mørkebrune stier og veje mellem øret og halsen, rundt om øjnene og munden.

3. Der var kun små krusninger at se på overfladen, og havfuglene fløj lavt over vandet med sære, forskræmte skrig.

Personlig mening:

- Jeg kunne godt lide at Cecilia, Leo og Une blev ved med at udspionere og følge efter de mystiske folk, fordi det gav en rigtig god spænding i bogen.

- Jeg kunne ikke lide at Cecilia, Leo og Une så den døde mand ligge i vandkanten, fordi børn ikke burde se sådan et syn.

- Jeg blev overrasket over at Cecilia, Leo og Une var så modige at tage ud på havet i en gammel jolle midt om natten i lyn- og tordenvejr, fordi det er livsfarligt.

- Teksten mindede mig om at børn er klogere end man lige umiddelbart tror, fordi Cecilia, Leo og Une tænkte meget logisk, da de skulle finde grunden til mandens død.

- Jeg ville ønske at der var flere spændende steder i bogen, fordi det meste af tiden sad Cecilia, Leo og Une bare og undersøgte spor og mystiske ting.

Jeg giver bogen 4 ud af 6 stjerner, fordi den er rigtig god og spændende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar