torsdag den 21. november 2013

Standarddans

Hej, jeg vil gerne skrive lidt om standarddans. De danse man danser og lidt om dansens oprindelse og mit første dansestævne/konkurrence.

Standarddans består af ti danse. Fem til standard og fem til latin. Dansene i standard hedder: engelsk vals, tango, wienervals, slowfox og quickstep. Men jeg danser kun engelskvals og quickstep. Dansene i latin hedder: samba, cha-cha-cha, rumba, pasodoble og jive. Men jeg danser kun rumba, cha-cha-cha og jive. Jeg syntes at latin dansene helt klart er de sjoveste, fordi at der er mere gang i dem. I forrhold til standard, som er lidt langsomme, udover quickstep.

Standarddans startede i Storbritanien og bredte sig med tiden over det meste af verden. I 1900 startede de første stævner. I 1909 kom de første VM og man begyndte først med EM i 1920. Efter 
2. verdenskrig blev der afholdt mesterskaber i latin og senere i alle ti danse.

Den 9/11 var jeg til mit første dansestævne. Man startede med at danse standard og så latin. Efter det var der en stor pause hvor der var nogle der dansede disco. Da det var færdigt blev man inddelt i nogle rækker af dommeren, der var en A række og en M række, der står for mesterrække. Jeg kom i M rækken og jeg blev meget glad. Så skulle man danse igen så dommeren kunne finde ud af hvilken plads man skulle på, der var en 1. 2. og 3. plads. Jeg ventede spændt på hvilken plads jeg fik. Jeg blev så glad fordi at jeg kom på 1. PLADSEN.

Nu har jeg skrevet lidt om nogle forskellige ting om standarddans. Jeg håber i nød historien.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar