onsdag den 27. november 2013


Hundetræning

 

Hej! Jeg vil gerne fortælle lidt om hundetræning. Jeg har en hund, der hedder Ronja. Hun er en god hund. Når man vil træne sin hund, kan man bruge redskaber, måske et rør eller spring eller noget helt andet. Når jeg træner min hund i min have, bruger jeg mange kiks. Det gør jeg for at få hende til at gøre de ting, som jeg gerne vil have.

 

Hjemme i min have laver jeg agility med Ronja. Agility er en forhindringsbane med spring, slalom og tunnel. Det syntes jeg er rigtig sjovt og Ronja kan også rigtig godt lide det.

 

Jeg kan også løbe en tur med Ronja. Ronja er rigtig god til at løbe. Vi har en speciel snor til hende, når vi løber. Når jeg løber med Ronja, så bliver hun træt.

 

Flyball er en holdsport for hunde. To hold kæmper mod hinanden. Der bliver kastet en bold af sted og hundene skal over nogle forhindringer og hente bolden. Den hund som kommer først tilbage vinder.  

 

Brugshundesport det er en meget udfordrerne sport for hunde, men oprindeligt blev det brugt til politihund. Men den er efterhånden blevet tilpasset til almindelige hunde. Sporten består af 3 grundlægende dele, der er lydighed, forsvarsarbejde og spor.

 

Lydighed:

Hunden og hundens ejer skal gennemfører nogle lydighedsøvelser, men arbejdet behøver ikke være helt præcis. Man skal gøre det så godt man kan.

 

Forsvarsarbejde:

Hunden skal lære at opspore og fastholde en person ved at gribe fat i en arm. Til træning og konkurrence er det en gummiarm, som hunden skal gribe fat i. Hunden skal så slippe, når personen står stille.

 

Spor:

Hunden skal følge et spor, som er blevet lagt ud. Min hund Ronja er rigtig god til at gå spor.

 

Man kan også lave bruge noget, som hedder kliktræning. Det er et træningssystem, hvor hunden får et klik og en kiks, når den gør øvelsen rigtigt. Til sidst kan man så undvære kiksen og bare klikke, når hunden gør det rigtigt. Nogle hunde vil hellere have legetøj end godbidder, men man skal huske at gøre legetøjet mere spændene, for ellers vil hunden ikke have det. Fysisk ros er sundt og vigtigt for hunden, hvis den ikke bliver klappet vil den tro, at man ikke vil have den.

Du kan måske være heldig at komme med på en hundeudstilling, hvor du kan vinde masser af penge. En udstilling går ud på, at hunden skal bedømmes og er din hund den flotteste, kan den blive Best In Show. Men det er kun racehunde, som må være med på hundeudstillinger, så min Ronja må ikke være med. Hun er nemlig halv labrador og halv dalmatiner.

 

Har du fået lyst til at prøve at træne din hund, så er der her 5 nemme øvelser, som du sagtens kan lære din hund.

1.     Sit.

2.     Dæk

3.     Stå

4.     Vent

5.     Bliv

 

Til sidst er det vigtig at huske at træning tager tid og du skal rose din hund, så får den lyst til at træne. Jeg er meget glad for min hund, hun er sød og dejlig og det er jeg sikker på, at din hund også er. J

 

Jeg håber, du kan lide det.                                

Hilsen Jeppe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar