onsdag den 15. oktober 2014

Bjerget vågner

Historien handler om Espen som tager op til sin morfars gård i sommerferien. På grunden er der en stor, gammel skov som morfaren har meget kært. Da Espens onkel Sven begynder at drive skovhugst i skoven bliver morfaren meget vred og ked af det. Espen finder en meget speciel nøgle i skoven. Nøglen viser Espen vej til en ny parallel verden. Omgivelserne er de samme, men træer og dyr kan tale og der lever nisser, alfer, turser og genfærd. Mens Espen er der ankommer Eva fra skolen sammen med sin mor. Men farer truer skoven. Fældes skoven bliver alferne forsvarsløse og den onde og frygtede Gravbøjg vil udrydde dem. De har valgt Espen til at kæmpe for dem, men Espen vil ikke. Han har altid bare gået uden om problemerne. Men det de onde ikke ved er at Espen har Eva bag sig.

Sprog:
1. Det havde sort, filtret hår, der strittede i vejret, og over en stor åbning af en mund sad der en stor, krum næse, som bevægede sig.
2. Den svævende skikkelse, der kom glidende ned over fjeldsiden, standsede pludselig.
3. Den rettede hovedet op og vejrede ud i luften, som om den havde fået færten af noget.

Personlig mening:
Jeg kunne godt lide, at forfatteren beskriver væsnerne og miljøet, som er med, ned til nogle af de mindste detaljer, fordi så kan man, meget bedre forestille sig dem.
Jeg kunne ikke lide, at historien blev sådan lidt kedelig i enden, fordi det er meget det samme, de fortæller igen og igen.
Jeg blev overrasket over, at Eva også blev en del af historien, fordi jeg oplever ikke så tit at man halvvejs inde i historien, får endnu en hovedperson.
Teksten mindede mig om serien Vildheks, fordi der er der også en, som skal op mod en fjende, og kan også tale med dyr.
Jeg ville ønske, at man hørte mere om, hvordan Espens mor havde det, fordi da han forsvinder, bliver hun ked af det, og så hører man først mere, når Espen kommer tilbage.

Jeg giver bogen 4 ud af 6 stjerner, fordi jeg syntes at den bliver lidt langtrukken. Men det er stadig en rigtig god bog, og jeg anbefaler stærkt at læse den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar