tirsdag den 22. oktober 2013

Tiger

Hej jeg vil gerne fortælle lidt om tigere fordi jeg synes det er et flot dyr. Jeg vil selv gerne ha tiger, lidt ligesom om at have et kæledyr. Mange tænker nok det er lidt mærkeligt at have en tiger som kældedyr, men det synes jeg ikke. 

En tiger er i familie med kattefamilien. Der er seks arter. Der er amurtiger, sydkinesiske tiger, indokinesisk tiger, sumatratiger, bengalsk tiger og Malaysisk tiger. Der er også tre uddøde arter. Java tigeren blev for sidste gang set i år 1979, den var op til tre meter lang. Den kaspisk tiger, ved man ikke hvornår uddøde. Bali tigeren levede kun på øen Bali, den uddøde d. 27 september i år 1939.

En tiger spiser bøfler, hjorte, vildtsvin og andre rovdyr. Tiger jager kun om natten eller når der er skumringen. En tiger kan vandre op til 20 km. bare for at mad. Kun få gang lykkes det ikke for tigeren at fange byttet fordi den kun kan løbe hurtig over korte strækninger. Det er sjældent at en tiger overfalder eller dræber et mennesker, for tigere er normalt menneskeskye. 

I modsætning til andre kattedyr er en tiger vild med vand. De er gode svømmere, de kan krydse floder og svømme fra én ø til en anden, efter føde. Tigeren tager bad for at køle sig ned på varme dag og for at rense pelsen for parasitter. 

Det er det jeg vil fortælle om tigeren. Der var engang jeg så en mand der gik tur med en tiger, selvfølgelig i en bog. Jeg tænke at hvis han kunne have en tiger som kæledyr, så kan jeg også. 

2 kommentarer:

  1. Hej Nathali. Jeg synes at det er sejt at du godt kan godt kan lide tigere, det er meget sejt dyr og der er også en anden slags tiger som hedder Sibirisk Tiger.
    Hilsen Samir.

    SvarSlet
  2. Hej Nathali. Fedt at du interesserer dig for tiger, det er et sejt dyr.
    Hilsen Signe:)

    SvarSlet